Education, governance and regional development

correlation, principles and concepts

Authors

Abstract

This study addresses the critical interconnection between Education, Governance and Regional Development, highlighting the correlation between educational quality and government practices at a regional level. We explore the fundamental principles and concepts that shape this relationship, aiming to contribute to more effective policies and sustainable regional development. The methodology used involved a comprehensive literature review to support our conclusions. This work is presented at the III Regional Seminar on Education and Regional Development, seeking to stimulate discussions and proposals to improve the educational and governmental panorama, thus strengthening the foundations for equitable regional progress. As a result of the research, it was clear to conclude that regional development is based on quality education. Every quality educational practice that imports knowledge to strengthen the bases is the result of a combined effort by political and governmental actors, civil society and local communities. This practice suppresses the increase in the number of literate people, creating capacities for acceptance and inclusion in the regional development process.

Keywords: Educational policies; quality education; governance; regional development.

Author Biographies

Luís Jo Sandramo Inchuca, Universidade Federal de Tocantins

Graduado em Economia e Gestão pela Universidade Católica de Moçambique(UCM); Pós- Graduado em Administração Pública pelo Instituto Superior de Administração Pública (ISAP), Moçambique; Mestre em Gestão e Administração de Empresas(MBA) pela Instituto Superior de Ciências e Tecnologia Alberto Chipande(ISCTAC) e Doutorando em Desenvolvimento Regional no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Federal de Tocantins (UFT). Brasil. Docente tempo Parcial na UP, ESEG, UCM e ISCTAC. Funcionário Público, concursado do Estado Moçambicano. 

Waldecy Rodrigues, Universidade Federal de Tocantins

Graduação em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) com mestrado em Economia pela Universidade de Brasília (UnB), Doutorado em Sociologia no Centro de Estudos Comparados sobre as Américas (UnB) e Pós-Doutorado em Economia (UnB). Atualmente é Professor dos Programas de Pós Graduação em Desenvolvimento Regional e Modelagem Computacional de Sistemas , ambos, da Universidade Federal do Tocantins. Atualmente, é Coordenador Adjunto de Programas Profissionais da Área de Planejamento Urbano e Regional no Brasil - CAPES (2018 - ). Pró Reitor de Pesquisa e Pós Graduação (2012-2016). Bolsista de Produtividade em Pesquisa da Área de Planejamento Urbano e Regional. Diretor da Sociedade Brasileira de Economia, Sociologia e Administração Rural - SOBER (2019 - 2022). Tem experiência na área de Desenvolvimento Regional, Economia Ecológica e Avaliação de Políticas Públicas.

Fabiana Scoleso, Universidade Federal de Tocantins

Pós-doutora em Sociologia do Trabalho pela Unicamp, Doutora em História Social. É professora do curso de Relações Internacionais da Universidade Federal do Tocantins e coordenadora do curso de Especialização em Estudos Latino-Americanos e Territorialidades. Coordena também o grupo de pesquisa em Estudos Globais e América Latina.

Published

2024-03-26

How to Cite

Inchuca, L. J. S., Rodrigues, W., & Scoleso, F. (2024). Education, governance and regional development: correlation, principles and concepts. Revista Educação E Saber – REdeS, 1, 1–11. Retrieved from http://www.periodicos.unc.br/index.php/redes/article/view/5332

Issue

Section

Artigos